tirsdag den 30. december 2008

Færdige skulpturer der pryder mit hjem

Jeg er i eksamens mode, så jeg ender til tider i regulære overspringshandlinger. Så hvorfor ikke blogge lidt mere, tænkte jeg og suttede på en juleklejne. Trods et julehumor der udeblev, smager hjemmelavet juleguf nu særdeles godt. Nam nam…

Jeg er nu den stolte ejer af et fotostativ, det betyder at jeg kan tage skarpe billeder med længere lukketider. Det kom jeg til at gøre omkring kl. 2 i nat, her er resultatet.



Denne første kreation er lavet af et bæltedyrsskjold jeg fik af Børge, en masse ståltråd og 6 blyanter der er tegnet til grunden. Tegneblyanter mister deres værdi når der kun er en 5-6 cm tilbage af dem. Inspirationen kommer selvfølgelig fra Starship troppers insektkrigeriske standard model. Da insektet var færdigt tænkte jeg lidt over at jeg manglede noget lys i lejligheden, så hvorfor ikke sætte en lampe i den og håbe på at det ikke starter en brænd.Den hedder ind til videre Insektet, men hvis nogen har et mere originalt navn er i velkommen til at navngive denne lysende seksbenede krabat.




Min bordlampe er eftersigende lavet af vikingeknogler bragt hjem fra Rusland af min bror Martin. Jeg er dybt taknemlig og nærmest lukkelig for folk, familie og andet godtfolk der medbringer sære dimser til den kreative rodebutik, så produktionen kan fortsætte sin livlige gang. Blystenen der fungere som fundament, er fundet af min far et sted i en blymine i Nordnorge.




Alle el-installationer er særdeles sikre og vil ikke med en atombombes sikkerhed starte en brænd!

8 kommentarer:

Thomas Akhøj Ibsen sagde ...

Kan ikke finde originale fede navne til lamper. Lamper skal da ellers hedde et eller andet sejt. Selvom lamper plejer at hedde noget hen af deres brugsformål kan man da godt være lidt kreativ. hmmm grumle grumle...

Christian R sagde ...

Seje lamper!

Unknown sagde ...

Hmm, synes du skulle overveje et mere dramatisk navn til insekt-lampen. Hvad med "Death on pencils"? Det ville være en sjov kontrast til det hyggelige, varme lys lampen udsender. Jeg har forøvrigt medbragt sjove fragmenter af muslingeskaller og andet hav-lir fra Florida - måske noget af det kan tjene som inspiration? De er ikke hele og egner sig nok ikke så godt til skulpturer (vil jeg tro), men de har nogle flotte mønstre og farver. Dem må du se en dag ved lejlighed!

Anonym sagde ...

"death on pencils" Godt navn og en god referance til filmen "døden på larvefødder", hvilken jo er et sandt mesterværk om en russisk kampvogn i Afganistan...

Hvis man tog dit værk bogstaveligt, kunne man også kalde det "Bæltedyr på blyantsfødder" eller på engelsk "Armadillo on pencils". Eller, mere kryptisk, bare "Armadillo"...

Martin A. Ibsen sagde ...

Ups, det var altså mig der skrev indlægget for oven...

Thomas Akhøj Ibsen sagde ...

Super Ida, jeg glæder mig til at se smukke fragmenter af Florida. "Death on pencils" er et topfedt navn meget bedre end insektet.

Martin "døden på larvefødder" referere til en bog og film om tyskernes tilbagetog fra Stalingrad, så vidt jeg gogglede det. Den film du tænker på hedder "The beast of war". Fantastisk film med en cool tagline "War brings out the beast in every man". Jeg ved ikke om den danske oversættelse er Døden på larvefødder, men death on pencils eller døden/bæltedyr på blyantsfødder er fantastiske navne, men nu kommer spørgsmålet om det skal være et dansk eller engelsk navn?

Armadillo - yeah, men "death on pencils" hænger jeg lidt til, selv på dansk lyder det kool, men intet er afgjort endnu.

Martin A. Ibsen sagde ...

Det er rigtigt! Jeg forvækslede de to, men pointen står stadig...

Thomas Akhøj Ibsen sagde ...

Hehe... ja, min "death on pencils" er styret af en gal tankkaptain - der hader sit crew, nægter at forlade sine døde pencils og frygter ingen mujahedinerer...