fredag den 14. november 2008

En ny epoke - nu med farver!

Her sidder jeg så i de sene nattetimer og agere skrivebordgeneral, formodentlig på en mindre kaffeoverdosis, mens jeg skaber ting ud fra min blottede fantasi. Dette er mit skrivebord med min computerskærm og bordlampe (lavet af vikingeknogler, en bly sten og en gammellampeskærm). Alle andre elementer på bordet er vigtige ingredienser for generel kunstskabelse. Det er alle de professionelle enige om!


Historien starter faktisk lige her – dagen hvor farverne blev fundet frem. Normalt når jeg tegner, hører jeg lydbånd, ikke et hvilket som helst lydbånd gerne noget studierelevant, altså akademisk. I dette tilfælde var det Noam Chomsky, der rettede et angreb mod de etablerede sociale magtkonstruktioner. Det er en fantastisk følelse, at øve sig i at tegne lige streger med sort blækpen, mens den

intellektuelle mastodont belærer en om verdensherrens USA´s utallige kriminelle handlinger. Her er farverne så blevet lagt på efter en meget seriøs overvejelse, om tiden var den rette til farver. Bush-doktrinen har jo, som alle ved, kørt et meget sort-hvidt billede af verden og farverne er et symbol på den diversitet og fleksibilitet verdens forskellige kulturer byder os.

Mest af alt var det et lille designeksperiment. Ideen var egentlig meget simpel - den blev opfundet, som så meget andet, mens jeg sad på toilettet og læste informations vrede og en smule skuffede leder. Hvad lederen handlede om, er her ligegyldigt, men grundideen var som følger: Design en ramme der er æstetisk smuk, altså et regulært fotografi af det skønne. Inde i rammen der skal der være et mystisk dyr af ukendt oprindelse (jeg havde spillet det nu, røvkedelige computerspil ”Spore”, så Gude-legen med DNA og ”creature-generation” var jævnt præsent i min hjernes forlapper). Dyret skal i de fortløbende tre tegninger være i forskellige grader af vred! En smule ligesom den gamle western med Clint Eastwood "The good, the bad and the ugly". Den første som ses her, er jo nuttet som bare fanden - forfærdeligt! Den hedder nutte-putte-fallos-hygge-dukke-nuslepus i dit fjæs.




















Design er meget sjovt i et stykke tid, men det er for mig intetsigende og totalt kønsløst ligesom moderne rockmusik. Jeg er imod lige streger og for meget geometri, men jeg tænder på det, hvis der er en galskab i stregen.

Om der er det, er op til iagttageren! Det er en subjektiv dom, og som vi alle ved, er fortolkning noget der resonere i smag.

Her er de sidste to i trioen inden den famøse farvelægning. nr. 2 er den med rummet og perspektivet, den kaldes "Smid en kanin ind til mig - please" og den der er domineret af cirkel helvede fra mekur (og for dem der ikke ved det, er mekur en planten dækket af en ørken af klippe med en kulsort himmel og temperatursvingninger på op mod 600 grader mellem nat og dag). Et hyggeligt sted - nr. 3 hedder "Jeg angre lidt fordi jeg kom til at spise alle dem du elskede"



Afslutningsvis viser jeg den samlede trio. Det er meget anderledes end det jeg normalt laver, men jeg blev færdig med ideen og den blev regulært produceret og det giver med jo mulighed for at starte et nyt projekt… yay.